O cunoaștere eficientă a unei companiei este adeseori colectată mai ușor și mai rapid prin surse plătite. Cu toate acestea, ambele tipuri (plătite sau gratuite) de cercetare necesită aceeași strategie. Este adesea posibil să aduni informații extinse fără a utiliza surse comerciale dacă ești un specialist în inteligență competitivă sau pur și simplu cauți un partener de afaceri care să prezinte siguranță și legitimitate.
Obținerea de informații despre companiile publice și private este posibilă dintr-o varietate de surse plătite, cum ar fi bazele de date comerciale de specialitate, dar și din rapoarte corporative gratuite, articole de afaceri, cărți de referință, registre de stat și multe alte surse. Bineînțeles, companiilor private nu li se cere să dezvăluie foarte multe informații, ceea ce face ca cercetarea companiei private să fie mai dificilă.
Sursele generale de colectare a informațiilor despre companii
Următoarea rânduri sunt menite să te ajute să găsești orice informații ar putea fi disponibile și să îți ofere sfaturi despre modul în care îți poți desfășura cercetările de birou. În primul rând există în general în spațiul virtual o listă a tipurilor relevante de conținut online, liber accesibile. Această listă de conținut va fi însoțită de o scurtă descriere pentru a te ajuta să înțelegi cum poți utiliza materialul electronic. Apoi există o scurtă listă a bazelor de date despre companii, acestea oferă de regulă un serviciu freemium (un produs sau un serviciu care rămâne întotdeauna gratuit, dar care are anumite caracteristici ce pot fi cumpărate în mod opțional pentru a îmbunătăți experiența și rezultatele obținute), dar există și baze de date cu servicii premium, destul de costisitoare.
Informațiile generale online
Site-urile web
Când compania are un site web, verifică dacă există comunicate de presă sau pachete de informări în secțiunea media. Rapoartele anuale, situațiile financiare și alte detalii pot fi disponibile în secțiunea de relații cu investitorii a site-ului său web, sau chiar pe un alt site special dedicat. De obicei, site-ul companiei-mamă va conține toate datele financiare (bilanț, situație a fluxului de numerar etc.).
„Localizatorii de firme”
Aceștia sunt un alt punct de plecare dacă dorești să cartografiezi, spre exemplu, punctele de vânzare cu amănuntul ale unui competitor. În funcție de jurisdicții, dacă societatea-mamă este publică, ar putea publica sau va trebui să dezvăluie informații financiare despre filiala sa ca parte a propriilor rezultate (cunoscute sub numele de informații financiare consolidate). Nu subestima niciodată informațiile pe care companiile le publică pe propriile site-uri web. În orice caz, reține că companiile își folosesc prezența online pentru a glorifica și promova bunurile și serviciile lor, deci păstrează o minte critică față de informațiile pe care le poți găsi despre astfel de surse.
Jurnalele, revistele, ziarele economice
Jurnalele, revistele, ziarele economice și de afaceri locale sunt o sursă bună de informații despre companii locale. Astfel de companii locale (în special companii private) sunt adesea cele mai dificil de găsit informații prin intermediul web. Aceste site-uri web necesită adesea înregistrarea, iar unele lucruri nu sunt gratuite, dar există adesea un acces gratuit, care vă poate indica în direcția corectă.
Asociații comerciale naționale
Informații valoroase despre companii (de exemplu, statistici, tendințe, concurenți) pot fi găsite prin cercetarea asociației comerciale relevante. Jurnalele și publicațiile comerciale, precum ziarele economice locale, au, de asemenea, informații despre tendințele industriei și despre concurenți.
Rețele sociale
Rețelele sociale te ajută să dezvolți contacte care pot partaja informații și îți permit să construiești relații cu alți profesioniști din industrie. LinkedIn este deosebit de util pentru acest lucru, datele recente arătând un procent ridicat de membri cu vârste cuprinse între 25 și 54 de ani, în grupuri cu venituri mai mari.
Bazele de date despre companii
Evident și aceste baze de date sunt accesibile online. În primul rând există Registrele naționale. Registrele de țară sau de stat sunt furnizori buni de informații, în special pentru companiile cotate la bursă. Aceste registre comerciale conțin detalii despre toate companiile listate într-o anumită țară și sunt uneori disponibile gratuit sau contra cost. În țara noastră există Oficiul Național al Registrului Comerțului, oficiu care îndeplinește o serie de funcții generale cu referire la firme și companii de pe teritoriul național.
Din rândul platformelor online care pun la dispoziție baze de date despre companii se detașează platforma de specialitate Termene.ro. Întrucât aceasta nu oferă un conținut de tip freemium/premium. În plus îți oferă datele cele mai complete care pot exista pe piață despre companii, mai ales pentru cazul în care ești în căutarea unui partener de business, prin accesul la o categorie de verificare a unui partener de afaceri online.
Sper că această listă de resurse te va ajuta să găsești informații utile despre companii. Lista s-a axat pe date relativ indirecte pe care le puteți utiliza. Cu toate acestea, atunci când se investighează companiile publice și private trebuie să nu te bazezi doar pe cercetarea de birou, ci și pe date directe, gândindu-te la persoane și entități care au sau au avut contact cu ele. Angajații, clienții, furnizorii, studenții, analiștii și alți contractori au potențiale informații care vă interesează, evident păstrând caracterul etic al unui astfel de demers.