Diverse

Cum poți să lucrezi de acasă și să fii eficient?

0

Sursa foto: Pixabay.com

Munca la distanță: agonie sau extaz?

La prima vedere pare o binecuvântare pentru toată lumea. Ce poate să fie mai grozav decât să nu stai într-un mediu stresant, ci în confortul propriei case, să îți îndeplinești sarcinile de serviciu fără ca șeful să stea precum un gardian să te păzească, să scapi de traficul urban din orele de vârf, să nu fii nevoit să asculți bârfele colegilor la cafea, să nu fie nevoie să stai să socializezi cu ei la fumat, chiar dacă tu ești nefumător și noxele de la țigări îți fac rău?

Și totuși… O muncă în condiții perfecte nu există! De acest lucru îți vei da seama chiar din prima zi de lucru de la distanță. Va trebui ca să înveți cum să fii productiv de acasă, să faci față noilor provocări pe care acest stil de lucru le are. Iată doar cinci sfaturi utile în acest sens:

  • pregătește-te pentru ziua de lucru ca și cînd ar trebui să mergi la birou;
  • separă clar viața personală de cea profesională;
  • nu uita de pauze;
  • urmează cu strictețe programul fixat la începutul zilei de lucru;
  • amenajează-ți o zonă fixă de lucru acasă.

Par niște lucruri simple, la îndemâna oricui, dar prea puțini reușesc ca să le respecte. Poate detalierea lor te vor face să le implementezi mai ușor în noul tău mod de lucru.

  1. Pregătește-te pentru ziua de lucru ca și cînd ar trebui să mergi la un birou clasic 

Nu, nu te speria, nu va trebui să te îmbraci în costum și cravată, dacă ești bărbat. Nici să te fardezi și să îți pui tocuri de 10 cm dacă ești femeie, dar categoric trebuie să ieși din pijamale și să să te îmbraci cu niște haine comode, preferabil, diferite de cele de casă (deci nu vechiul tău trening și nici măcar un capot!). Trebuie să ai haine pentru jobul la distanță care să îți placă dar și să facă diferența.

Ideea este că trebuie să îți alegi un outfit care să dea un semnal puternic creierul tău că urmează să muncești intens câteva ore bune, chiar dacă nu ieși din casă.

Plus că, de multe ori va trebuie să participi și la ședințe video cu aceia din echipa ta, cu șefii, uneori, în funcție de activitate, chiar și cu diverși clienți. Nimic nu arată mai rău decât să apari într-o ținută șocant de lejeră, eventual cu un fes în cap sau cu bigudiuri, după ce toată lumea de la job te știa ca pe o persoană îmbrăcată impecabil, la patru ace.

O pereche de blugi și un hanorac cu mâneci lungi sau o cămașă largă, comodă, este o soluție perfectă. Dacă ești femeie, ai grijă cum te machiezi, pentru că s-ar putea ca să nu arăți prea bine pe ecran dacă faci greșeli în această privință. Dacă ești bărbat, aspectul plăcut (ras și frezat) va fi de apreciat de toți, comparativ cu o imagine de om al cavernelor nebărbierit și cu părul vâlvoi.

  1. Separă clar viața personală de cea profesională

Probabil că ai auzit în trecut de multe ori fraza conform căreia seara, când vii de la job, trebuie să lași afară problemele de serviciu. Ce te faci însă când tu chiar muncești acasă și nu le poți evita?

Specialiștii recomandă ca să îți imaginezi că ești de fapt la birou în orele de muncă, iar problemele nu trebuie să iasă din acea zonă de lucru bine delimitată fizic.

Asta înseamnă ca trebuie să îți amenajezi spațiul de lucru ca și pe acela de la firmă. El trebuie să fie separat zona de depozitare al rufelor ce trebuie spălate, de mâncarea de pe foc, de plasele cu alimente, de jucăriile copilului.

Activitățile de după programul de lucru (spălat, călcat, gătit, jucat sau făcut lecții cu copiii, plimbat câinele) se fac fie înainte, fie după job, după caz. Deci în afară de grănițuirea fizică a zonei de muncă, pune și niște bariere mentale în această privință.

Ia o gustare dimineața ca pe vremea când mergeai la birou, apoi una la prânz (în pauză), dar în rest, în orele de lucru chiar lucrează, dacă vrei să fii eficient, nu să te împrăștii într-o mulțime de direcții, să încerci să faci bine tot felul de activități în cursul zilei, dar de fapt să nu reușești nimic. Dacă nu îți delimitezi foarte bine cele două planuri ale vieții tale: munca și viața de familie, nu o să dai dovadă de eficiență în niciunul dintre ele, ci doar o să îți epuizezi resursele de energie fizică și psihică mai repede decât ți-ai putea imagina. Așadar, mare atenție la acest aspect!

  1. Nu uita de pauze!

Cele mai citite articole

Unul dintre cele mai mari dezavantaje ale lucrului de  la domiciliu este acela că riști să te așezi al calculator și să nu te mai ridici de acolo cu orele. Asta deși simți că obosești din ce în ce mai tare.

Cel mai indicat ar fi să încerci ca să faci frecvent pauze scurte: ieși să respiri un pic pe balcon sau în grădină (după caz), fă câteva exerciții fizice (ai auzit de exercițiile izometrice?), dansează câteva minute pe melodia preferată. Există aplicații de tip POMODORO ce te pot ajuta mult ca să îți setezi timpul de lucru pentru fiecare sarcină în parte și, de asemenea, timpii de pauză.

Există și tot felul de webinarii despre eficientizarea munci de acasă. Nu uita nici de acele faimoase cursuri digital marketing gratuite sau plătite ce se organizează în această perioadă online. S-ar putea să îți deschidă noi perspective de evoluție profesională pentru anii ce vin.

  1. Urmează cu strictețe programul fixat la începutul zilei de lucru

Cei care lucrează de acasă sunt proprii lor șefi, așa că este ușor să fii tentat ca să termini munca cu câteva ore mai devreme sau, cel mai frecvent, cu câteva ore mai târziu. Un program clar de lucru, pe care să îl respecți te va păstra fresh, nu te va duce în pragul epuizarii sau, și mai rău, al stresului maxim că nu vei termina sarcinile jobului pentru ziua respectivă.

  1. Amenajează-ți o zonă fixă de lucru acasă

Dacă nu ai o casă mare în care se dedici lucrului o cameră și unde să agăți pe ușă un afiș cu “Nu Deranjați! Lucrez!” caută să aloci un colț al camerei pentru job.

Ideea de la care pleci în acest demers este acela că nu trebuie să existe acolo factori de distragere a atenției de la sarcinile de lucru: televizor, articole de uz casnic, pat.

Telefonul este o distragere majoră a atenției. Mai ales când lucrezi de acasă, fără supravegherea unui șef. Dacă este posibil, lucrează zilnic câteva ore fără telefon. Oprește soneria lui și uită de notificări. Mai degrabă obține un telefon de la firmă sau dedică tu un alt telefon cu număr diferit pentru job, astfel încât să fie dedicat doar programului de lucru.

Obligatoriu, separă zona de dormit de zona de lucru, dacă vrei să muncești eficient de acasă. Și, din nou, nu uita de avertismentul specialiștilor: nu lucra din pat, în pijama! Nu vei avea randamentul scontat!

Dacă locuiești într-o garsonieră, există consilieri care îi sfătuiesc pe aceia care lucrează la domiciliu să își creeze un spațiu izolat de panouri de plexiglas sau chiar cartoane pe o masă aflată într-un colț al camerei (așa cum sunt izolați copiii în clasă la școală!). Familia nu o să te mai deranjeze astfel, cât tu muncești în cubul tău de lucru. Plus că îngustarea câmpului vizual în acest mod te ajută și să te focusezi mai bine pe ceea ce ai de făcut, să muncești mai eficient.

Căștile și melodiile pe care le iubești reprezintă o modalitate foarte bună de a atenua zgomotul ambiental și de a-ți îmbunătăți performanța în orele de program.

Munca de acasă, precum se vede, un act constant de preocupare pentru echilibrarea planului profesional cu acela al vieții de familie. Planificarea, acordul clar din partea celor din casă, flexibilitatea, persistența și focusarea pe sarcinile de îndeplinit pentru job te vor ajuta ca să pășești pe linia subțire, de multe ori neclară, dintre casă și serviciul de acasă.

 

 

 

 

Cele mai citite articole

Uită de clasicele decorațiuni de Halloween și alege cu încredere flori în cutii!

Articolul precedent

Cât lapte praf se pune la un litru de apă?

Articolul urmator

Vezi si

Comentarii

Lasa un comentariu

Comentariul trebuie sa contina minim 30 de cuvinte pentru a fi publicat!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Mai multe in Diverse