Anvelopele sunt componentele auto cele mai supuse uzurii. Ele sunt singurele piese care intră în contact direct cu șoseaua și sunt supuse unor forțe puternice și frecării intense. Drumurile în stare defectuosă, întreținerea greșită și un stil de condus agresiv grăbesc uzura cauciucurilor. Chiar dacă tehnologia a evoluat mult și anvelopele rezistă tot mai bine, la un moment dat tot trebuie să le schimbi. Acest lucru este valabil pentru orice tip de anvelopă, fie că este de iarnă, de vară sau all season. Pe piață există multe branduri și modele de anvelope, dar trebuie să le alegi pe cele care se potrivesc mașinii tale. La fel de important este să le înlocuiești la timp pe cele vechi.
La cât timp trebuie să înlocuiești anvelopele?
Este imposibil să spui exact cât rezistă anvelopele, chiar dacă ai unele de calitate, ca anvelopele Hankook pentru vară sau iarnă. Perioada de utilizare depinde atât de calitatea materialelor din componența sa și design, cât și de obiceiurile de condus, climat și condiții de drum. Totuși, în medie, anvelopele rezistă 3-5 ani. După acest interval, anvelopele trebuie inspectate cel puțin anual de un profesionist.
Unii producători recomandă schimbarea cauciucurilor dacă acestea au depășit 10 ani de la data fabricării, indiferent dacă nu par uzate sau nu au fost folosite prea mult. Acest lucru este valabil și pentru cauciucul de pe roata de rezervă.
Semne care indică necesitatea înlocuirii anvelopelor
Uzura puternică
Nu te ghida doar după vechimea cauciucurilor tale. Uzura poate interveni mai rapid, uneori din cauza alinierii defectuoase a roților. Uzura pe marginea interioară sau exterioară este cel mai comun semn al acestei probleme. Tocirea anvelopei pe ambele margini se datorează presiunii prea scăzute, iar uzura pe partea centrală are drept cauză presiunea excesivă. Poți măsura gradul de uzură cu o monedă. În mod normal, anvelopele noi de vară au caneluri adânci de 7.5-9 mm, iar cele de iarnă 10-12 mm. Canelurile își pierd din adâncime în timp, iar când moneda indică o uzură ridicată, este cazul să le schimbi.
Tăieturi laterale și crăpături
Anvelopa poate avea de suferit la contactul cu anumite obstacole, ca bordurile sau bucățile de gheață, ori din cauza depozitării deficitare. Căldura, razele UV și umiditatea pot produce fisuri. Alteori pot apărea chiar ruperi de material, din cauza contactului cu obiecte dure.
Umflături
Umflăturile de pe cauciuc indică un risc ridicat de explozie și trebuie schimbate urgent. Ele apar din cauza gropilor, lovirii de bordură sau presiunii inadecvate. Și suprasolicitarea poate duce la apariția umflăturilor.
Defectarea valvei
Valvele se pot deteriora, ceea ce duce la pierderea aerului, la pătrunderea umezeli și a reziduurilor în interiorul anvelopelor. De aceea, se recomandă verificarea și, dacă este cazul, schimbarea valvelor.
De ce trebuie să schimbi anvelopele?
Șofatul cu anvelope uzate sau vechi prezintă următoarele probleme:
- risc ridicat de acvaplanare;
- distanță de frânare mare;
- risc de amendă, dacă uzura depășește 1.6 mm;
- tracțiune scăzută;
- aderență scăzută și, implicit, manevrabilitate redusă;
- risc de explozie.
Condusul cu anvelope uzate nu îți afectează doar experiența de șofat, ci îți pune în pericol viața. Dacă derapezi sau nu controlezi bine mașina, poți provoca un accident grav. Distanța mare de frânare a mașinilor cu anvelope tocite predispune la tamponare în situații în care mașina din față oprește brusc. Scăderea tracțiunii este o problemă pe teren alunecos și pe pante. Dacă anvelopele tale nu mai au caneluri adânci, riscul de a rămâne blocat în zăpadă se amplifică.
Anvelopele vechi trebuie înlocuite la timp. Dacă le folosești după ce se uzează sau când sunt foarte vechi, siguranța ta pe drum scade.